Poslední nová auta s atmosférickými čtyřválci do půl milionu

Automobilky klasické motory s atmosférickým sáním a větším počtem válců nahrazují downsizovanými motory, nejčastěji litrovými tříválci s turbem. Přesto se dají ještě dnes koupit nová auta s jednoduchou a osvědčenou technikou. Přinášíme seznam těch, která koupíte do půl milionu a mají potenciál vydržet celé roky.

Je celkem pochopitelné, že malé tříválce s turbem (nebo obecně downsizované motory s přeplňováním) mají své odpůrce. Někteří lidé nevěří malým motorům už z principu, případně se bojí drahých oprav spojených se složitější technikou. Přece jen jsou průkopnické chyby a nedostatky maloobjemových motorů s přeplňováním mezi veřejností ještě dost čerstvé, i když se z nich automobilky poučily.

Hyundai  1.25 MPI a 1.4 MPI

Na tradicionalisty myslí také značky Kia a Hyundai. V kompaktních modelech stále nabízí osvědčenou a velmi spolehlivou jednotku 1.25 MPI (případně je označena jako CVVT), která v modelech jako i10, i20, Picanto a Rio představuje zcela dostatečnou, a hlavně bezproblémovou volbu na dlouhé roky. Jak jsme si ukázali v testu ojetého Ria, tohle je opravdu solidní pohon, který překvapuje i docela slušnou dynamikou vzhledem k tomu, že nemá turbo. Spotřeba do šesti litrů.

 V segmentu C, tedy o třídu výš, jsou klasické atmosférické motory stále větší vzácností i z toho důvodu, že se dynamicky nemohou moderním foukaným motorům rovnat. Přesto ale Hyundai i Kia s novou generací modelů i30 a Ceed stále nabízejí čtrnáctistovku o výkonu 100 koní.