Nová povinná výbava aut

Nová povinná výbava aut podle EU zahrnuje černou skříňku a hlídač jízdy v pruhu

Evropská unie se ve jménu zvýšení bezpečnosti silničního provozu rozhodla nařídit od roku 2022 další prvky bezpečnostní výbavy. Povinné bude například hlídání mrtvého úhlu u nákladních aut a autobusů nebo černá skříňka a sledování únavy řidiče u osobních aut.

Devadesát procent nehod, při kterých dojde k úmrtí nebo vážnému zranění, je způsobeno lidskou chybou. Evropská unie chce proto rozšířit povinnou bezpečnostní výbavu aut, která by měla část lidských chyb eliminovat.

Už v květnu 2018 proto Evropská komise navrhla, aby určitá bezpečnostní opatření byla povinná. Jedná se například o systémy, které řeší nebezpečný mrtvý úhel u nákladních vozů a autobusů nebo varují řidiče v případě ospalosti či rozptýlení pozornosti.

Logický krok trochu kazí jeho balení do vznosných vět o tom, že taková opatření kromě zvýšení bezpečnosti ještě například „podpoří náskok evropského automobilového průmyslu v oblasti globálních inovací a konkurenceschopnosti.“

Co bude nově povinné? Řidiče osobních aut bude za pár let hlídat systém s varováním proti ospalosti a rozptýlení od řízení. Například při používání mobilního telefonu přibude inteligentní asistent rychlosti, kamera nebo senzory pro bezpečné couvání, systém nouzového brzdění, dále kvalitnější bezpečnostní pásy, nebo například asistent, který udrží řidiče bezpečně v jízdním pruhu. Podrobnosti najdete v boxu na konci článku.

Evropská komise očekává, že do roku 2038 pomohou navrhovaná opatření zachránit více než 25 tisíc životů a předejít nejméně 140 tisícům vážných zranění. Kolik to bude stát výrobce, potažmo zákazníky, komise neuvádí.

Zavedení těchto prvků zatím není povinné. Že se tak stane, je ale velmi pravděpodobné. Politickou dohodu, které Evropský parlament, Rada a Komise dosáhly v rámci tzv. třístranných jednání, musí nyní Evropský parlament a Rada ještě formálně schválit. 

Nové bezpečnostní prvky budou povinné od roku 2022. O něco později bude zavedena povinnost přímého výhledu pro nákladní vozy a autobusy a rozšířené zóny pro náraz hlavy u osobních automobilů a dodávek, neboť v těchto případech jsou nezbytné konstrukční změny.