Kvalita pohonných hmot

Kde tankujete vy? 50 pump, které dostaly pokutu za nekvalitní palivo.

Kvalita pohonných hmot je v letošním roce nejlepší v historii. Tvrdí to Česká obchodní inspekce (ČOI) podle výsledků dosavadních kontrol. Přesto jsou čerpací stanice, které i letos vyfasovaly za nekvalitní benzín a naftu tučnou pokutu. Podívejte se na aktuální přehled 50 pump, které za poslední tři roky musely platit.

V prvním pololetí letošního roku inspektoři ČOI odebrali na čerpacích stanicích v Česku celkem 1 329 vzorků pohonných hmot. Nevyhovovalo 10 z nich. “To je o 4 vzorky méně než ve stejném období roku 2018,” upozorňuje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. V červenci i v srpnu pak prošlo všechny odebrané vzorky.

I tak ČOI od začátku roku zakázala prodej a téměř 21 tisíc litrů pohonných hmot v hodnotě  více než 680 tisíc korun korun. Převážně se jednalo o benzíny a naftu.

 

“Jakost pohonných hmot se v 1. pololetí roku 2019 oproti 1. pololetí roku 2018 mírně zlepšila, a to ze 1,1 % na 0,8 % podílu nevyhovujících vzorků. Zlepšení jakosti bylo zaznamenáno u odebraných a kontrolovaných vzorků automobilových benzinů (z 1,8 % na 0,4 %). Zhoršení bylo zaznamenáno u vzorků motorové nafty z (0,8 % na 1,1 %) a u vzorků ethanolu E 85 (z 0,0 % na 16,7 %). Na stejné úrovni zůstávají odebrané a kontrolované vzorky CNG (0,0 %) a LPG pro pohon (0,0 %),” komentoval pololetní výsledky Fröhlich.

 Výsledky kontrol ČOI v prvním pololetí

Výsledky kontrol ČOI v prvním pololetí letošního roku.

Podíl biosložek u žádného z odebraných vzorků nepřekročil přípustnou horní hranici.

 Příčiny, proč bývá palivo označeno za nekvalitní, může být celá řada. U nafty například nízký bod vzplanutí, vysoký obsah síry nebo metylesteru řepkového oleje či překročení destilační zkoušky. u benzínu nízké oktanové číslo BA95, čili málo složek pro zvýšení oktanového čísla či nevhodné uhlovodíkové složení. U bioethanolu nízký tlak par E85, tedy malý podíl benzinu vzhledem k probíhající sezoně.

Někdy za nekvalitní palivo může chyba, třeba při smíchání jednoho druhu paliva se zbytkem jiného paliva, který zůstal při přepravě v cisterně. Jiná pochybení ale zavání úmyslným podvodem a záměrným ředěním paliva levnější složkou.

 Pokud by motorista natankoval palivo výrazně překračující povolené hodnoty, hrozí, že motor nebude pracovat tak, jak by měl, auto bude mít kratší dojezd, nebo dojde dokonce k poškození katalyzátoru i celého motoru.

 “Česká obchodní inspekce v prvním pololetí 2019 uložila v 6 případech opatření ve formě zákazu prodeje pohonných hmot, které nesplňovaly požadavky na jakost a složení stanovené prováděcím právním předpisem, zvláštními právními předpisy a českými technickými normami,” doplnil Fröhlich. Ve výsledku to znamená, že inspektoři zakázali prodej skoro 21 tisíc litrů, vloni to bylo skoro čtyřikrát víc.

Seznam čerpacích stanic, které dostaly od ČOI za nekvalitní palivo pokutu, pravidelně zveřejňuje obecně prospěšná organizace Kverulant.org. Na následujících stránkách se podívejte na její seznam aktualizovaný k začátku října. Je v něm 50 čerpacích stanic pokutovaných za poslední tři roky. A také popis dopadů zjištěných závad pro motoristy.

 Kverulant.org výsledky zveřejňuje od roku 2011, kdy se podařilo změnit letitou praxi ČOI, která konkrétní místa a názvy pokutovaných pump neuvádí.

Vše najdete zde v odkaze: https://auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/kde-radsi-netankovat-50-pump-ktere-dostaly-pokutu-za-nekvalitni-palivo.html

Jsme tady pro Vás.

Vaše Mazda